Bente op de bank

Wat is marktonderzoek: 4 essentiele redenen waarom jij als ZZP’er ook de markt zou moeten verkennen

Als ZZP’er herken je wellicht hoe lastig het kan zijn om op te boksen tegen grote jongens in de markt. Het is belangrijk om je plek te veroveren, maar ook te behouden en waarschijnlijk ook om te groeien. Maar hoe pak je dit aan? Mijn antwoord: met marktonderzoek! In deze blog leg ik uit wat dat precies is en waarom het zo belangrijk is voor jouw succes als ondernemer.

Ik ben ervan overtuigd dat marktonderzoek onmisbaar is in elk bedrijf, ook voor ZZP’ers en het MKB

Wat houdt marktonderzoek in?

Marktonderzoek is eigenlijk gewoon een manier om slim informatie te verzamelen en te begrijpen, gericht op de markt waarin je zit. Die markt kan de huidige markt zijn waarin je opereert, nieuwe markten waarin je geïnteresseerd bent, je concurrenten, je klanten en wat er allemaal gebeurt in je branche. Het doel van marktonderzoek is om te ontdekken wat je kunt leren en hoe dat je kan helpen bij het nemen van goede beslissingen.

Waarom zou je marktonderzoek doen?

  1. Begrijp je klanten: Marktonderzoek helpt je om je klanten beter te begrijpen. Je leert wie ze zijn, wat ze willen en hoe je ze blij kunt maken.
  2. Ken je concurrenten: Met marktonderzoek kun je je concurrenten beter bekijken. Wat kunnen zij goed? Wat gaat bij hen minder? Kijk naar concurentie is altijd slim, ook al geloof je vooral in ‘niet naar anderen kijken’. Zie het als een kans om je kennis vergroten, en natuurlijk niet om te vergelijken of ideeen overnemen.
  3. Vind nieuwe kansen: Marktonderzoek helpt je om nieuwe kansen te spotten. Je ontdekt wat er nieuw en interessant is in de markt. Dat helpt je om nieuwe dingen te bedenken die mensen willen hebben. Deze kansen kunnen ontwikkelingen zijn in jouw vakgebied, maatregelen van de overheid of bijvoorbeeld een nieuw social media platform
  4. Vermijd onnodige fouten: Beslissingen nemen zonder goed onderzoek te doen, kan tot problemen leiden. Marktonderzoek helpt je om minder fouten te maken en minder risico te lopen. En nee, dit is geen excuus omdit hoeft geen project te zijn van 2 maanden. Bezint eer gij begint!
  5. Laat je klant meedenken over je nieuwe aanbod: als jij een tof idee hebt voor een nieuwe dienst of product, is het cruciaal om je klant mee te laten denken voor de details. Denk aan op welke dagen ze beschikbaar zijn voor de lessen, welke prijs ze willen betalen voor je product of welke bonussen ze het liefst zouden ontvangen. Je hebt dan ook gelijk mensen die al interesse hebben getoond, welke je als eerste kan benaderen als je live gaat. Of je kan ze laten intekenen als ‘Early Bird’, waarmee ze bijvoorbeeld een leuk extraatje of korting mogen ontvangen.

De 7 stappen bij het uitvoeren van een marktonderzoek

Marktonderzoek is geen vastomlijnd proces. En ook zul je niet altijd alle stappen (uitvoering) hoeven te doorlopen. Marktonderzoek kent de volgende 7 stappen:

  1. Vraag je af wat je wilt weten: Bedenk wat je precies wilt onderzoeken en waarom. Marktondezroek is een onderdeel van marketing, en dat gaat over problemen oplossen van je klanten. Welke oplossing bied jij, wie wil je helpen en wat is jouw werkwijze. Al Onderzoeksvraag
  2. Besluit hoe je de antwoorden gaat vinden: Besluit hoe je de informatie gaat verzamelen, zoals door vragen te stellen, te kijken naar wat er al is, of met mensen te praten. > Onderzoeksplan
  3. Ga aan de slag! Verzamel de info. > Veldwerk
  4. Kijk wat de antwoorden betekenen: Bekijk de verzamelde informatie en bedenk wat het voor jou betekent. > Analyseer de data
  5. Schrijf uit wat je hebt gevonden: Maak een verslag waarin je vertelt wat je hebt ontdekt. > Trek conclusies en maak een Rapportage
  6. Beslis wat je gaat doen: Gebruik wat je hebt geleerd om goede beslissingen te nemen en je plannen te maken. > Aanbevelingen
  7. BONUS – deel je onderzoeksresultaten. Mijn tip: hou de informatie niet voor jezelf. Je hebt nu echt heel veel content die je kunt delen. Dit kan ook al tijdens het doen van het onderzoek. Deel de opgedane inzicht met bestaande of nieuwe klanten. Benader deelnemers met een scherp geprijsd (pilot) aanbod dat aansluit op wat ze gedeeld hebben met jou. En verwerk alles in content die je weer kunt delen. Dus schrijf een eBook, maak een infographic, een blogpost, een nieuwsbrief en/ of social media posts!

Kortom, waarom is marktonderzoek ook geschikt voor jou?

Marktonderzoek is een handig hulpmiddel voor kleine bedrijven en ZZP’ers om te groeien en te winnen in de markt. Het helpt je om je klanten beter te begrijpen, de concurrentie te verslaan en kansen te vinden. Door marktonderzoek slim in te zetten, vergroot je je kansen op succes en maak je minder fouten. Het is een investering in de toekomst van je bedrijf en dat is het dubbel en dwars waard.

Als je hulp nodig hebt bij marktonderzoek, sta ik voor je klaar. Samen kunnen we jouw bedrijf naar nieuwe hoogtes tillen met jouw persoonlijk marktonderzoek.

Misschien vind je deze ook leuk...

Ga naar de inhoud