vraagteken in denkbalonnetje

Domme vragen bestaan niet, slechte vragenlijsten wel

Je hoort het vast wel vaker; domme vragen bestaan niet. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar.. slechte vragen, dat kom ik helaas wel tegen tijdens een marktonderzoek. Hieronder benoem ik 3 veelvoorkomende zaken: onduidelijke ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป, ๐—ผ๐—ป๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ฒ (๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ) ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป en het ontbreken van ๐˜€๐—ฐ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป.

โ“ ๐—ข๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—ฐ๐—ถ๐—ณ๐—ถ๐—ฒ๐—ธ ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ผ๐—ฒ๐—ด ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป

Bijvoorbeeld: โ€œwat vind je van ons product?โ€. Deze vraag is erg algemeen. Om dit specifieker te maken zou je hem kunnen opsplitsen in 3 vragen:

  • โ€œHoe tevreden ben je over product x?โ€, met bijvoorbeeld een 5punt schaal (1=zeer ontevreden, 5=zeer tevreden)
  • open vervolgvraag โ€œwat bevalt je wel?โ€
  • open vraag โ€œwat bevalt je niet?โ€

Je krijgt nu niet alleen meer concrete antwoorden, maar het is ook makkelijker analyseren van de data.

Een voorbeeld van een 5 puntsschaal

๐Ÿ˜ฎ ๐—ข๐—ป๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ฒ (๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ) ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป

โ€œHoe oud ben je?โ€ Dit is wel erg direct, en men zal zich afvragen waarom dit belangrijk is. Als leeftijd wel degelijk een factor is, vraag dan naar de leeftijdscategorie.

Andere persoonlijke vragen zijn naam, e-mailadres, geslacht en adres.

Maar wat ik ook nog wel eens zie: doorvragen over iets waar men geen ervaring mee heeft. Door te beginnen met de vraag of men het product kent/gebruikt, kan je de vervolgvragen daarop afstemmen.

๐Ÿ ๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ ๐˜€๐—ฐ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป

Jouw vragenlijst komt wellicht bij mensen aan die totaal niet jouw doelgroep valt, waardoor zij ook niet de vragen goed kunnen beantwoorden. Bespaar hen ergernis en jezelf werk door aan het begin te checken wie je voor je hebt en op basis van die informatie ze de vragenlijst instuurt of juist laat stoppen met invullen. Deze vragen aan het begin heten screeningsvragen.

Zo zie je maar, met wat kleine aanpassingen wordt jouw vragenlijst echt beter. Dat is niet alleen fijner invullen, maar ook makkelijker met het analyseren van de antwoorden!

Als marketeer help ik jullie graag met het opzetten en uitvoeren van marktonderzoek, zodat jullie de juiste inzichten krijgen om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Wil je jouw vragenlijst eens laten checken door mij? Boek dan een feedbackgesprek met mij in!

Misschien vind je deze ook leuk...

Ga naar de inhoud