Je hoort het vast wel vaker; domme vragen bestaan niet. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar.. slechte vragen, dat kom ik helaas wel tegen tijdens een marktonderzoek. Hieronder benoem ik 3 veelvoorkomende zaken: onduidelijke ๐ผ๐ฝ๐ฒ๐ป ๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป, ๐ผ๐ป๐ป๐ผ๐ฑ๐ถ๐ด๐ฒ (๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ผ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ๐ฒ) ๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป en het ontbreken van ๐๐ฐ๐ฟ๐ฒ๐ฒ๐ป๐ถ๐ป๐ด๐๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป.
โ ๐ข๐ฝ๐ฒ๐ป ๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฝ๐ฒ๐ฐ๐ถ๐ณ๐ถ๐ฒ๐ธ ๐ด๐ฒ๐ป๐ผ๐ฒ๐ด ๐๐ถ๐ท๐ป
Bijvoorbeeld: โwat vind je van ons product?โ. Deze vraag is erg algemeen. Om dit specifieker te maken zou je hem kunnen opsplitsen in 3 vragen:
- โHoe tevreden ben je over product x?โ, met bijvoorbeeld een 5punt schaal (1=zeer ontevreden, 5=zeer tevreden)
- open vervolgvraag โwat bevalt je wel?โ
- open vraag โwat bevalt je niet?โ
Je krijgt nu niet alleen meer concrete antwoorden, maar het is ook makkelijker analyseren van de data.
๐ฎ ๐ข๐ป๐ป๐ผ๐ฑ๐ถ๐ด๐ฒ (๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ผ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ๐ฒ) ๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป ๐๐๐ฒ๐น๐น๐ฒ๐ป
โHoe oud ben je?โ Dit is wel erg direct, en men zal zich afvragen waarom dit belangrijk is. Als leeftijd wel degelijk een factor is, vraag dan naar de leeftijdscategorie.
Andere persoonlijke vragen zijn naam, e-mailadres, geslacht en adres.
Maar wat ik ook nog wel eens zie: doorvragen over iets waar men geen ervaring mee heeft. Door te beginnen met de vraag of men het product kent/gebruikt, kan je de vervolgvragen daarop afstemmen.
๐ ๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐ด๐ฒ๐๐ฒ๐ป ๐๐ฒ ๐๐ฐ๐ฟ๐ฒ๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป
Jouw vragenlijst komt wellicht bij mensen aan die totaal niet jouw doelgroep valt, waardoor zij ook niet de vragen goed kunnen beantwoorden. Bespaar hen ergernis en jezelf werk door aan het begin te checken wie je voor je hebt en op basis van die informatie ze de vragenlijst instuurt of juist laat stoppen met invullen. Deze vragen aan het begin heten screeningsvragen.
Zo zie je maar, met wat kleine aanpassingen wordt jouw vragenlijst echt beter. Dat is niet alleen fijner invullen, maar ook makkelijker met het analyseren van de antwoorden!
Als marketeer help ik jullie graag met het opzetten en uitvoeren van marktonderzoek, zodat jullie de juiste inzichten krijgen om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Wil je jouw vragenlijst eens laten checken door mij? Boek dan een feedbackgesprek met mij in!